ads1

Isnin, 31 Julai 2017

7 Tempat paling selamat di dunia yang tidak dapat dimasuki oleh manusia!

7 Tempat paling selamat di dunia yang tidak dapat dimasuki oleh manusia!
Di bumi ini, terdapat tempat-tempat yang sukar atau tidat dapat dimasuki manusia. Tempat-tempat seperti ini memang penuh dengan misteri dan juga membangkitkan minat orang ramai.
Berikut ialah 7 tempat yang paling selamat di dunia:
7. “Pionen” Bunker, Stockholm, Sweden
Pusat data Bahnhof terletak di sebuah gua kira-kira 100 kaki di bawah tanah. Bunker ini dibina pada tahun 1943 sebagai tempat perlindungan. Terdapat tumbuh-tumbuhan hidup, air terjun buatan dan akuarium yang besar di dalamnya.
6. Penjara ADX Florence, Colorado, Amerika Syarikat
Penjara ini terkenal dengan nama “Alcatraz dari Rockies.” Sel-sel di sini dibuat daripada batu dan juga tempat tidur dan sinki diperbuat daripada konkrit.
Terdapat perangkap laser di mana-mana dan pintu dikawal dari jauh. Semua pegawai keselamatan penjara ini boleh menembak mereka yang disyaki mahu melarikan diri.
5. RAF Menwith Base Base, Yorkshire, Britain
Tempat ini dibina pada tahun 1954 untuk menangkap isyarat semasa Perang Dingin. Tidak diketahui apa yang sedang berlaku di sana sekarang, tetapi ini adalah penyimpanan data risikan terbesar di dunia.
4. “Greenbrier” Resort, Virginia, Amerika Syarikat
Nampaknya mustahil untuk melihat sebuah resort dalam senarai tempat yang tidak boleh dimasuki oleh manusia. Malah, tempat ini adalah resort yang paling selamat di dunia, hanya boleh diakses oleh ejen kerajaan AS. Terdapat juga tempat perlindungan di sini.
3. Arkib Rahsia Vatican
Dianggap sebagai perpustakaan yang paling banyak menyimpan rahsia di dunia. Semua dokumen Paus (Popes) telah disimpan di sini sejak abad ke-7. Hanya pegawai penyelidik yang boleh memasuki arkib dengan kebenaran khas yang amat sukar diperolehi.
2. Tempat letak kereta Bold Lane, Derbyshire, Britain
Tempat letak kereta ini adalah salah satu tempat paling selamat di dunia. Pemandu mendapatkan tiket-tiket tempat letak kereta khas untuk ruang letak kereta mereka.
Di bawah setiap kereta adalah sensor pergerakan yang mengendalikan penggera jika seseorang menggerakkan kereta tanpa kebenaran. Terdapat 190 kamera pengawasan di situ.
1. Kawasan 51, Nevada, Amerika Syarikat
Kawasan 51 adalah kemudahan khas untuk  melakukan eksperimen terhadap pembinaan kenderaan terbang.
Adalah mustahil untuk mendekati kawasan ini sama ada melalui darat atau udara. Ini bermakna tiada penerbangan boleh dilakukan di wilayah ini. Kewujudan tempat ini disyaki telah melahirkan banyak teori konspirasi.
Kredit gambar: wikimedia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan