ads1

Isnin, 20 November 2017

5 sejarah kapal karam yang jauh lebih menarik berbanding Titanic

Siapa yang tidak tahu mengenai sejarah tenggelamnya kapal Titanic. Tragedi yang mengorbankan ramai penumpang kelas atasan ini menjadi berita hangat di seluruh dunia dan masih hebat diperkatakan sehingga kini.
Namun, selain daripada Titanic, terdapat beberapa lagi kisah kapal karam yang tidak kurang hebatnya.
#1 The HMHS Britannic
Britannic boleh diibaratkan seperti ‘adik’ kepada kapal Titanic kerana kedua-duanya dibina oleh syarikat perkapalan yang sama iaitu, White Star Line. Selepas tragedi Titanic,beberapa perubahan telah dilaksanakan pada Britannic seperti meningkatkan jumlah bot penyelamat, memperkukuhkan rangka kapal di bahagian-bahagian yang mudah terdedah kepada kemusnahan oleh bongkah ais.
Britannic telah dijadikan sebagai kapal hospital oleh kerajaan dan menempatkan para pesakit yang cedera semasa Perang Dunia pada ketika itu. Walau bagaimanapun, kapal ini hanya mampu bertahan dalam tempoh setahun sebelum tenggelam akibat dibedil meriam oleh musuh negara.
Daripada 1,000 individu berada di atas kapal, hanya sekitar 30 orang sahaja yang meninggal dunia.
#2 RMS Lusitania
Pada tahun 1915, kapal ini ditenggelamkan oleh kapal Jerman yang dikatakan telah melanggar undang-undang antarabangsa dengan membedil kapal bukan tentera tanpa sebarang amaran.
Pada masa yang sama, kerajaan British juga telah melanggar undang-undang dengan menggunakan kapal Lusitania bagi mengangkut senjata api dengan harapan pihak Jerman tidak akan menyerang kapal berkenaan.
Kini, bangkai kapal berkenaan boleh ditemui sekitar rumah api di Kinsale, Ireland.
#3 Nuestra Señora de Atocha (Wanita Kami Atocha)
Pada tahun 1622, kapal Atocha yang membawa muatan kargo besar berisi emas, perak, permata, tembakau, tembaga dan pelbagai lagi barangan lain yang berharga pada ketika itu sepatutnya membuat perjalanan dari Havana ke Sepanyol.
Namun begitu, ribut taufan telah membadai kapal dan mengakibatkan kemusnahan teruk pada kapal tersebut. Bertahun-tahun kerajaan Sepanyol melakukan usaha pencarian sisa kapal Atocha namun tidak menemuinya.
Sehinggalah pada tahun 1985 apabila seorang pemburu harta karun profesional bernama Mel Fisher menemui bangkai kapal karam berkenaan. Walau bagaimanapun, bahagian dek depan (sterncastle) yang merupakan kawasan penyimpanan harta karun tidak ditemui bersama-sama dengan bangkai kapal Atocha. Misteri~
#4 Whydah Gally
Seorang lanun kapal yang agak terkenal bernama ‘Black Sam’ Bellamy pernah meraih keuntungan mencecah RM501.5 juta semasa zamannya.
Walau bagaimanapun pada tahun 1717, satu ribut telah melanda dan membadai Bellamy, kapal Whydah Gally, semua anak kapal beserta dengan harta karun yang diperolehinya sepanjang menjadi lanun.
Sekitar 260 tahun kemudian, sisa kapal berjaya ditemui oleh seorang kapten yang mengkaji mengenai kapal karam. Pada loceng kapal tersebut yang digunakan bagi memberitahu anak kapal mengenai waktu makan malam, tertulis ‘The Whydah Gally 1716’ sebagai bukti bahawa ia adalah kapal lanun yang sebenar!
#5 Queen Anne’s Revenge (Pembalasan Dendam Ratu Anne)
Queen Anne’s Revenge merupakan salah satu kapal yang sangat digeruni suatu masa dahulu. Dikendalikan oleh kaptennya yang bernama Blackbeard, kapal ini telah belayar di lautan selama setahun sebelum karam akibat berlakunya pelanggaran pada 1717. Walau bagaimanapun, orang ramai mempercayai pelanggaran tersebut adalah disengajakan.
Nasib kapal tersebut kekal misteri sehingga pada tahun 1996 apabila satu bangkai kapal dipercayai milik Queen Anna’s Revenge telah ditemui. Setelah beribu-ribu artifak dikaji, akhirnya pada tahun 2011, Persatuan National Geographic mengesahkan bahawa kapal tersebut adalah Queen Anna’s Revenge.
Sumber: ATI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan