ads1

Isnin, 26 Februari 2018

Anda Akan Tergamam Apabila Tahu Restoran Ini Hanya Melayan Pelanggan Yang…

Coq au vin? A Paris restaurant has begun serving up classic French fare to diners in the nude. Located down a quiet side street in southwest Paris, O'naturel is billed as the French capital's first nudist eatery
Mungkin ada yang tidak tahu, baru-baru ini gempar tentang sebuah restoran di Paris yang mengenakan syarat paling tidak masuk akal jika ingin menikmati hidangan di sana.
Mana tidaknya, kesemua pelangan yang ingin menjamu selera diwajibkan untuk menanggalkan pakaian mereka.
Restoran ini juga mempunyai sebuah bilik persalinan serta menyediakan rak pakaian untuk pengunjung menyimpan pakaian mereka dengan selamat.
Barangan seperti telefon bimbit, kamera dan sebagainya tidak dibenarkan sepanjang berada di ruang makan.
‘Restoran bogel’ ini diberi nama O’naturel dan ia bukanlah restoran pertama yang menggunakan kempen seperti ini di Eropah, sebaliknya ada beberapa restoran yang lain juga turut dibuka sempena menyambut musim panas.
Restoran yang menyajikan menu masakan klasik Perancis ini terus menerima pengunjung yang ramai sehingga ke hari ini.
Menurut sumber, restoran ini telah dibina kerana pemilik kedai ini memahami kerimasan orang ramai apabila berhadapan dengan musim panas.
Restoran ini wajib dibuat tempahan sebelum hadir dan perlu mengikuti beberapa syarat agar tidak disalah gunakan.
Persoalannya di sini, berselerakah kita makan tanpa seurat benang? **tepuk dahi**
Coq au vin? A Paris restaurant has begun serving up classic French fare to diners in the nude. Located down a quiet side street in southwest Paris, O'naturel is billed as the French capital's first nudist eatery
Tinggalkan kot anda, seluar anda dan hambatan anda di pintu: restoran Paris telah mula menyajikan hidangan Perancis klasik kepada pengunjung dalam bogel.
Terletak di pinggir jalan yang tenang di barat daya Paris, O’naturel – yang dikenali sebagai restoran “nudist” ibu negara pertama di Perancis – adalah gagasan pengusaha kembar Mike dan Stephane Saada.
Bekas jurujual insurans – walaupun bukan ahli “nudist” sendiri – mereka melihat peluang membuat wang di negara yang menikmati reputasi sebagai destinasi percutian naturalis teratas.
The restaurant is only open for dinner, strictly by reservation and guests are warned beforehand that it is a restaurant only and not somewhere for people to hook up
“Orang-orang hanya menjadi ahli “nudist” pada musim panas, ‘kata Stephane, 42, yang mencadangkan restorannya menawarkan pengalaman yang sempurna semasa iklim sejuk.
O’naturel menawarkan hiasan minimalis dan menu hidangan bistro Perancis mewah – udang galah, foie gras dan siput dengan sos krim pasli – berharga $ 57.50 untuk tiga course.
Tirai putih yang besar di atas tingkap melindungi pengunjung dari pemerhatian orang luar.
Pakaian mesti ditinggalkan di dalam bilik pakaian bersama dengan telefon bimbit, untuk menghalang orang daripada menyelinap gambar pelanggan mereka.
Para pengunjung kemudian disediakan dengan selipar untuk dipakai, tetapi wanita – yang membentuk 40 peratus pelanggan, mengikut pengurus – boleh memakai kasut tumit mereka.
Perlindungan kerusi hitam akan diganti selepas setiap pelanggan untuk menjaga kebersihan.
O’naturel agak hangat pada November daripada kira-kira 460 tempat “nudist” di luar yang ditetapkan di sekitar Perancis, kebanyakannya pantai dan tapak perkhemahan.
Ibukota menguji kawasan “nudist” di taman Bois de Vincennes pada bulan Oktober, sementara orang Paris boleh berenang di penggemar beberapa kali seminggu di kolam awam.
The restaurant, which opened its doors earlier this month, is the latest in a series of nude eateries to pop up around the world, from London to Melbourne to Tokyo
Yves Leclerc, presiden Persekutuan Naturist Perancis, teruja dengan idea berbogel semasa makan malam.
‘Kami berada di tengah-tengah Paris dan kami makan telanjang. Ini sedikit surreal, ‘katanya, apabila beliau duduk di salah satu daripada 20 meja restoran.
‘Ia seperti ketika kita sedang bercuti, tetapi ia lebih baik,’ katanya, merungut di rumah, di Leucate di pantai barat daya, ‘Saya harus meletakkan pakaian saya untuk pergi ke sebuah restoran.’
Restoran yang dibuka pada awal bulan ini, adalah yang terbaru dalam satu siri restoran-restoran “nudist” untuk muncul di seluruh dunia, dari London ke Melbourne ke Tokyo.
‘Peranan kami adalah untuk memberikan rakyat rasa selesa,’ kata Stephane.
‘Sebaik sahaja mereka masuk ke ruang makan, kami menemani mereka ke meja mereka dan kami memberi jaminan kepada mereka bahawa ia tidak seperti seluruh ruangan memandang mereka.’
Satu-satunya kain yang terdapat di dalam bilik ialah kain meja, tuala dan pakaian dua pengurus yang juga menjadi pelayan.
Di bawah undang-undang, saudara-saudara Saada menegaskan, mereka perlu berpakaian – tidak seperti di restoran London The Bunyadi yang dibuka secara ringkas tahun lalu, di mana kakitangannya tidak berpakaian.
Lima lelaki muda duduk di meja, ketawa di antara satu sama lain, dan bertenang ketika mereka melihat menu.
Alexandre, seorang ahli bomba berusia 21 tahun, berkata dia mendapati restoran itu ‘serius dan intim’.
Clothes must be left in the cloakroom along with mobile phones, to prevent people from sneaking a photo of their fellow customers
‘Kami benar-benar bersama orang yang jujur di sini,’ katanya. Sebelum dia masuk, dia berkata, seorang penumpang telah menjerit: ‘Nikmati makan malam yang telanjang!’
Jimmy Denis, seorang askar berusia 28 tahun, mengakui dia agak ‘bimbang’ menjelang makan malam itu, dan berkata dia bersyukur kerana restoran itu hangat.
‘Saya gembira saya exercise pagi tadi’, dia bercanda.
Restoran hanya dibuka untuk makan malam, dan hanya mengambil tempahan.
Stephane berkata dia dan adiknya cuba menghentikan ‘kejutan buruk’ daripada jenis tetamu yang salah.
‘Kami mungkin reject seseorang, atau terangkan kepada mereka bahawa jika mereka ingin berkenalan, mereka harus pergi ke tempat lain,’ katanya.
Dishes are classic French inspired including lobster, foie gras and snails
Saudaranya Mike menambah: ‘Kebogelan tidak perlu bermakna seksualiti.’
Walaupun ramai di negara yang terbiasa dengan kebogelan mungkin mengusik idea untuk menikmati sebilangan kerang dan starkers, restoran itu telah menimbulkan sangka buruk terhadap sesetengah orang.
‘Saya tidak ada apa-apa terhadap nudisme di pantai,’ kata Donatella Charter, seorang juru bahasa berusia 42 tahun. ‘Tetapi makan di buff dengan orang lain, saya tidak dapat.’
Sumber : berehsokmo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan