ads1

Sabtu, 21 April 2018

"Saya Tidak Mahu Ponteng Sekolah,Puan" Sayu, Demi Ilmu, Kanak-Kanak Usia 7 Tahun Ini Sanggup Bawa Adik Usia 1 Tahun Ke Sekolah Untuk Dijaga..


Seorang budak lelaki dari Filipina menjadi bintang media sosial selepas dia membawa adik lelakinya yang berusia satu tahun ke kelas kerana dia tidak mahu ponteng sekolah dan tidak ada orang yang dapat menjaga adiknya itu di rumah.

Dia yang dikenali sebagai Justin berusia 7 tahun, segera menjadi terkenal memandangkan gambar dia memegang adik lelakinya di pangkuannya menjadi tular di internet.

Justin adalah pelajar Gred 1 (Darjah 1) di sebuah sekolah yang dikendalikan oleh kerajaan yang terletak di kawasan pedalaman kampung Salvacion di bandar Magallanes, wilayah Sorsogon, Filipina.

Kampungnya itu terletak 600 kilometer daripada Manila.

Gurunya yang hanya ingin dikenali sebagai Puan Lei mengambil gambar yang menunjukkan Justin memegang adik lelakinya di pangkuannya semasa sedang menulis di kelas dan menyiarkannya di Facebook.


"Saya tidak mahu ponteng, puan. Saya akan membawa adik saya yang berusia satu tahun di sini kerana nenek saya perlu bekerja di ladang dan tiada siapa yang akan menjaga dia,” tulis guru itu di halaman Facebooknya memetik kata Justin dalam dialek Bicol tempatan.

Bagaimanapun, gambar itu juga membangkitkan perdebatan di media sosial di mana ramai netizen mengkritik ibu bapa budak lelaki tersebut dan perancangan keluarga miskin di Filipina.

Beberapa netizen bahkan membandingkan anak lelaki dengan pelajar kolej yang meninggalkan pengajian mereka untuk menyertai perhimpunan untuk membantah Presiden Rodrigo Duterte.

Walau bagaimanapun, budak lelaki ini pasti memiliki hati budi yang murni, sanggup menjaga adik lelakinya walaupun dia mahu menghadiri kelas. Kami berharap dia berjaya dalam hidupnya dan dengan kejayaannya itu dia dapat membantu keluarganya yang miskin.

Sumber:Pen Merah Press

Tiada ulasan:

Catat Ulasan