ads1

Rabu, 11 April 2018

Seorang lelaki yang dipenjara selama 31 tahun di atas kesalahan yang tidak dilakukan olehnya mendapat pampasan sebanyak RM3.87 juta

Seorang lelaki yang dipenjara selama 31 tahun di atas kesalahan yang tidak dilakukan olehnya mendapat pampasan sebanyak RM3.87 juta
Pada tahun 1978, Lawrence McKinney dihukum 115 tahun penjara atas tuduhan rogol dan rompakan – jenayah yang dia tidak pernah lakukan.
Tetapi dia telah meringkuk selama kira-kira 31 tahun di dalam penjara sebelum namanya akhirnya dibersihkan.
Pada tahun 2008, ujian DNA mengenai katil tidur mangsa mendedahkan bahawa tiada set DNA yang sesuai dengan profil McKinney. Dia dibebaskan pada bulan Julai dan hanya diberikan $ 75 (RM290) oleh Sistem Kehakiman Tennessee.
Selepas pembebasannya, dia memulakan pertempuran undang-undang yang panjang dan sukar untuk mendapatkan pembebasan rasmi daripada pejabat gabenor, oleh kerana keengganan Lembaga Parol Tennessee untuk menerima kesahihan bukti DNA.
Nasib baik, Gabenor Tennessee, Bill Haslam secara rasmi melepaskan McKinney pada 20 Disember 2016, yang membolehkan McKinney menerima bayaran yang lebih tinggi daripada negara itu kerana disabitkan kesalahan yang tidak dilakukan olehnya.
Pada 21 Mac, Tuntutan Lembaga Tennessee mengundi sebulat suara untuk memberi McKinney sejumlah $ 1 juta (RM3.87 juta), jumlah yang paling tinggi yang dapat mereka berikan kepadanya.
McKinney menerima $ 353,000 (RM1.37 juta) sebagai pembayaran pertama – yang sebahagian besarnya akan membayar yuran guamannya. Dia juga akan menerima bayaran bulanan sebanyak $ 3,300 (RM12,770) untuk sekurang-kurangnya 10 tahun. “Pada usia saya, ia membantu saya jadi saya tidak perlu bekerja dengan begitu keras,” katanya. “Di penjara, saya terpaksa bekerja keras tanpa apa-apa.”
Tetapi peguam Jack Lowrey menjelaskan, “Dia tidak mementingkan jumlah wang itu. Dia hanya mahu namanya dibersihkan, dan perkara yang menakjubkan, dia tidak marah kepada sesiapa pun.” Dan sejak pembebasannya, dia dapat membuat kehidupan baru untuk dirinya sendiri. Dia kini berkahwin dan sangat terlibat dengan komuniti di Gereja Immanuel Baptist. Paling penting, dia gembira.
“Walaupun saya telah menghabiskan lebih separuh daripada hidup saya meringkuk di dalam penjara untuk jenayah yang tidak dilakukan oleh saya, saya tidak marah pada sesiapa pun, kerana saya telah menemui Tuhan dan berkahwin dengan seorang isteri yang baik,” kata McKinney kepada CNN.
“Apa yang saya minta adalah saya diperlakukan dengan adil kerana apa yang telah berlaku kepada saya, saya tidak melakukan apa-apa, dan saya hanya mahu diperlakukan dengan betul.”
Ternyata dia merupakan orang yang baik dan seorang yang pemaaf. Tidak dapat bayangkan jika dia tidak diadili dengan adil dan terpaksa meringkuk di dalam penjara selama 115 tahun. Syukur, akhirnya dia berjaya mendapat peluang kedua dalam hidupnya.
Kredit:Era Baru

Tiada ulasan:

Catat Ulasan