ads1

Jumaat, 4 Mei 2018

Pusat pameran dituduh menggunakan mayat-mayat tahanan politik China dalam paparan ‘Tubuh Badan Sebenar’ yang mengejutkan

Pusat pameran dituduh menggunakan mayat-mayat tahanan politik China dalam paparan ‘Tubuh Badan Sebenar’ yang mengejutkan
Puluhan mayat yang digunakan dalam pameran yang mengerikan mungkin datang daripada tahanan politik China yang diseksa dan dibunuh. Pameran memaparkan 20 mayat dan 200 bahagian tubuh yang dipelihara melalui kaedah plastination dan terkenal di seluruh dunia. 
Pameran itu memperlihatkan tubuh manusia tanpa kulit dengan otot, tendon, organ, dan tulang yang terdedah untuk memberi gambaran tentang bagaimana ia berfungsi.
Doktor Menentang Pengambilan Organ Paksa mengatakan bahawa mereka adalah ahli pengamal yang diharamkan iaitu Falun Gong, yang tanpa henti dianiaya. ‘Asal-usul mayat-mayat ini menjadi tanda tanya dan dipercayai datang dari China – sama ada tahanan mati, atau yang disyaki oleh penyiasat bebas, tawanan yang diseksa dengan kejam,’ katanya kepada News Corp.
Mayat-mayat diperolehi daripada Perladangan Biologi Universiti Perubatan Dalian di China, di mana Profesor Anatomi, Hong Jin Sui mendakwa telah mendapatkannya secara sah. “Mayat-mayat adalah daripada pusat penyimpanan mayat dan kemudiannya dipindahkan ke universiti-universiti perubatan di China dan akhirnya disumbangkan secara sah ke Dalian Hoffen Bio-teknik penyelamatan, pembedahan dan pameran,” katanya.
“Dalian Hoffen Bio-teknik hanya menerima spesimen yang telah disumbangkan secara sah, bebas daripada penyakit berjangkit dan disahkan telah meninggal secara semula jadi.” Ketua eksekutif Imagine Exhibitions, Tom Zaller berkata, tuntutan yang mengatakan bahawa mayat-mayat itu adalah daripada tahanan yang dibunuh adalah ‘tidak berasas’. “Mereka diperiksa oleh jabatan kesihatan di negara-negara yang tak terhitung jumlahnya. Tidak ada penipuan di sini, “katanya.
Walau bagaimanapun, beliau mengakui terdapat ‘tiada dokumentasi’ untuk membuktikan identiti mereka atau bahawa mereka bersetuju untuk mendermakan tubuh mereka selepas kematian.
Kajian lain mendakwa kebanyakan mayat daripada China yang diberikan kepada sains atau dijual di seluruh dunia adalah daripada mayat yang didermakan. ‘Penyeludupan mayat manusia telah menjadi perniagaan. Spesimen Plastinated adalah dilelongkan kepada awam dan didagangkan, ‘ 2016 laporan Bloody Harvest / The Slaughter.
Seorang pelajar China di salah satu pusat pengumpulan tubuh manusia juga meragui semua mayat yang diperoleh daripada sumber yang betul. “Bagaimana mungkin kita dapat mengumpulkan begitu banyak mayat dan spesimen organ dalam beberapa tahun kebelakangan selepas Revolusi Kebudayaan?”
“Saya bertanya kepada guru apakah badan-badan ini telah didermakan, tetapi guru memberitahu saya untuk tidak bertanyakan soalan tersebut. Kemudian saya mendapati bahawa di pinggir bandar dan daerah Changchun terdapat kilang pemprosesan mayat. Hari ini di China, adakah kita benar-benar mempunyai banyak mayat daripada penderma sukarela, sehingga memerlukan kilang pemprosesan mayat?
Pada 2017, empat doktor dan empat pertubuhan bukan keuntungan di Republik Czech cuba untuk mengharamkan pameran tersebut diadakan di Prauge. Berdasarkan pelbagai laporan pelanggaran hak asasi manusia di RRC, ada syak wasangka munasabah bahawa mayat itu tidak diperoleh dengan cara yang sah. Mereka menyeru penganjur pameran untuk mengemukakan dokumen-dokumen yang diberikan oleh para penderma badan. 
Dokumen yang mengandungi kelulusan daripada penderma badan yang mengesahkan kewujudan persetujuan ini dan hakikat bahawa para penderma dimaklumkan tentang penggunaan badan mereka untuk tujuan komersial dan syarat-syarat di mana mereka akan dipamerkan. “Kami percaya pameran itu tidak memenuhi syarat etika atau moral untuk menjadi sebahagian daripada budaya Republik Czech.” Malangnya, pihak polis tempatan menolak cadangan untuk mengharamkan pameran itu.
Pameran serupa yang dikenali sebagai Bodies: Pameran yang dijalankan oleh Premier Exhibitions telah dibanjiri dengan kontroversi mengenai penyelenggaraan mayat sejak dibuka pada tahun 2005. Laporan berita A.S. 2006 mencetuskan penyelidikan Kongres dan penyiasatan oleh Peguam Negara New York, Andrew Cuomo.
Hasilnya, ketua eksekutif Premier meletak jawatan dan pada tahun 2008 dan syarikat itu telah diperintahkan untuk mencetak penafian di laman web pameran itu.
Penafian itu mengatakan bahawa ia hanya bergantung kepada perwakilan rakan Chinanya dan tidak dapat disahkan bahawa mayat itu bukan milik banduan yang dibunuh. Real Bodies: Pameran ini dibuka di Byron Kennedy Hall di Sydney pada 14 April.
Sumber:Era Baru

Tiada ulasan:

Catat Ulasan